ברוכים הבאים לאתר החדש של תוכנית הישגים

השגים-תוכנית לאומית להרחבת הנגישות להשכלה גבוה - עמוד הבית

תמונת מצב חברתית 2013 - דו"ח מרכז אדווה

26/02/2014

מתוך דוח מרכז אדווה - תמונת מצב חברתית 2013: ההשכלה הגבוהה

דרך המלך לעתיד אישי וחברתי טוב יותר היא רכישת חינוך והשכלה גבוהה.  דרך זו מסודרת בצורה של פירמידה: כולם מתחילים יחד במדרגה הראשונה, אך ככל שמתקדמים במעלה הפירמידה מספר העולים לשלב הבא קטן. אל פיסגת הפירמידה — לימודים אקדמיים — מגיע רק מיעוט: עד 2011, רק %28.8 מבני/ות הנוער שהיו בני/ות 17 בשנת 2003 התחילו ללמוד במוסד ישראלי להשכלה גבוהה. אם נשחזר את מסלול ההתקדמות של שכבת גיל זו, נמצא: בשנת 2003, רק 79.3% מבני/ות השכבה למדו בכיתה י"ב במסלול המוביל לבחינות הבגרות. בתעודת בגרות זכו רק 48.3% משכבת הגיל. בקרב הזכאים, חלק החזיק בתעודה שלא עמדה בדרישות הסף של המוסדות להשכלה גבוהה. התוצאה: שיעור הזכאים שיכלו להגיש מועמדות להשכלה גבוהה עמד על 40.6% מקבוצת הגיל. מתוך אלה, לא כולם הגיעו בסופו של דבר עד 2011 לאחד המוסדות להשכלה גבוהה בישראל: רק %28.8 מבני/ות השכבה הגיעו, דהיינו — מעט יותר מ־1 מתוך 4. שיעורם של צעירים וצעירות יהודיים שהגיעו להשכלה גבוהה כפול מזה של צעירים וצעירות ערביים. עם זאת יש לציין כי צעירים ערבים רבים רוכשים השכלה גבוהה בחו"ל: למשל בירדן, שבה למדו ב-2007 5,400 סטודנטים ישראליים. הנתונים שלעיל מתייחסים למוסדות הנתונים לפיקוח המועצה להשכלה גבוהה ומשתמשים בתנאי הקבלה שנקבעו על ידי מועצה זו. לפיכך הם אינם כוללים את האוניברסיטה הפתוחה ואת המכללות להוראה. האוניברסיטה הפתוחה אינה מעמידה תנאי סף לקבלה, וטווח הגילאים של תלמידיה רחב מאוד. באוניברסיטה הפתוחה למדו בשנת הלימודים 2011/12 44,920 סטודנטים/ות, רובם בני 25 ומעלה; מספר מקבלי התעודות עמד בשנת 2011/12 על 3,767. המכללות להוראה אינן נתונות לפיקוח המועצה להשכלה גבוהה אלא לזה של משרד החינוך ותנאי הקבלה אליהן משתנים. במכללות האקדמיות להוראה  למדו ב-2011/12 31,325 סטודנטים/ות, בהתאמה, 90% מהם לתואר ראשון. אם נוסיף את תלמידי שנה א' במכללות האקדמיות לחינוך, היה מספר הממשיכים ללימודים אקדמיים בתוך 8 שנים מסיום כיתה יב גדל ב-3.2%

  דוח מרכז אדווה 2013
הדפסשלח לחבר
דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד