ברוכים הבאים לאתר החדש של תוכנית הישגים

השגים-תוכנית לאומית להרחבת הנגישות להשכלה גבוה - עמוד הבית

נתוני משרד החינוך: פחות מחצי מבני ה-18 זכאים לבגרות /הארץ

31/03/2005

פחות ממחצית מבני ה-18 בישראל זכאים לתעודת בגרות - כך עולה מנתוני הזכאות לבגרות לשנת הלימודים תשס"ד (2004-2003) שפירסם אתמול משרד החינוך. לפי הנתונים, שיעור הזכאים לבגרות בקרב כלל בני ה-18 בישראל (בהם גם החרדים ותושבי מזרח ירושלים) עמד בתשס"ד על 47.8% בלבד. גם בניכוי החרדים וערביי מזרח ירושלים שיעור הזכאות אינו מעודד: רק 54.1%. עם זאת, הנתונים מצביעים על עלייה קלה של 1% (כ-1,500 איש) במספר הזכאים.

שיעור הבנות שזכאיות לבגרות גבוה גם השנה באופן משמעותי מזה של הבנים: 63.3% לעומת 52.1%. גם הפער בין החינוך העיוני לטכנולוגי נשאר בולט: 65% זכאים במסלול העיוני לעומת 47% בטכנולוגי. שיעור הזכאות בחינוך הממלכתי דתי היה גבוה במעט מהשיעור בחינוך הממלכתי (65% לעומת 62%).

במגזר היהודי היתה ירידה בשיעור זכאי הבגרות שעומדים בדרישות הסף של האוניברסיטאות. אם בתש"ס 88.6% מזכאי הבגרות עמדו בסף הקבלה של האוניברסיטאות, הרי שבתשס"ד עמד שיעורם על 86% מהזכאים לבגרות. במגזר הערבי רק 75.9% מזכאי הבגרות עומדים בדרישות הסף של האוניברסיטאות, ובמגזר הבדווי רק 57.8%.

למרות מספר הזכאים הנמוך, בארבע השנים האחרונות חלה עלייה בשיעור הזכאים, בעיקר במגזר הערבי ובקרב תלמידים מרשויות חלשות מבחינה סוציו-אקונומית. במגזר היהודי עלה שיעור הזכאים מ-56.1% בתשס"ב ל-58.4% בתשס"ד, ובמגזר הערבי עלה השיעור מ-33.9% בתשס"ב ל-38.8% בתשס"ד. גם הפער בשיעור הזכאים בין המגזר היהודי והערבי הצטמצם בשלוש השנים האחרונות: מ-22% ל-19.6%.

לעתים מושג השיפור בשיעור הזכאים בזכות הנשרה של תלמידים חדשים, או מניעה מתלמידים חלשים מלגשת להיבחן, כדי שלא יורידו את הממוצע הבית ספרי. ואולם, הנתונים שהציג המשרד שוללים הסבר כזה לעלייה. מנהלת אגף הבחינות במשרד החינוך, רחלה שיפר, ציינה גם שהעלייה בזכאות לא הושגה הודות לריבוי העתקות או ריבוי מבחנים בעל פה. השנה, לדבריה, פחת מספר המחברות הפסולות והמבחנים בעל פה. מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, הסבירה שהעלייה בזכאות קשורה בין השאר להוספת מועדי בחינות, כמו מועד ב' ומועד חורף.

עם זאת, במגזר הבדווי והדרוזי ניכרה ירידה בשיעור הזכאות בתשס"ד לעומת שנת הלימודים הקודמת. כך גם בקרב התלמידים העולים: בתשס"ד ירד שיעור הזכאות שלהם מ-53.2% ל-48.54%. לדברי שיפר, מכיוון שמדובר במגזרים קטנים, ישנה השפעה סטטיסטית גדולה להישגיו של כל תלמיד. תירוש מינתה את יו"ר המזכירות הפדגוגית, הפרופ' יעקב כץ, לעמוד בראש ועדה שתבדוק את הסיבות לירידה שיעור הזכאים במגזרים אלה. הוועדה תגיש את ממצאיה עד סוף יוני השנה.

שרת החינוך, לימור לבנת, אמרה אתמול שהיא גאה בהישגי המשרד לאורך ארבע שנות כהונתה, אך "השיפור אינו מספק ואינו מספיק". "דרושה רפורמה במערכת החינוך שתשפר את ההישגים באופן משמעותי ולא רק באחוזים בודדים", אמרה לבנת. תירוש הבטיחה: "אנחנו נפעל כדי שכל תלמידי ישראל יגשו לבגרות ויצליחו".



 

קישור לכתבה

הדפסשלח לחבר
דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד